(دانشجویان اتاق عمل 92)surgical technology

به وبلاگ دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل 92خوش آمدید.

(دانشجویان اتاق عمل 92)surgical technology

به وبلاگ دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل 92خوش آمدید.

(دانشجویان اتاق عمل 92)surgical technology

دانشگاه علوم پزشکی روزانه قم

نویسندگان
پیوندهای روزانه

وضعیت دمر یا پوزیشن پرون Prone Position بیمار در اتاق عمل

در این وضعیت بیمار بر روی شکم خوابانده شده و دست هایش در پهلو، در امتداد بدن قرار میگیرد. برای جلوگیری از فشار آمدن به انگشتان پا باید در زیر انحنای پا ، بالش کوچکی قرار داد. بالشتی در زیر سر بیمار قرار میگیرد که قسمتی از آن باید زیر ناحیه قفسه سینه واقع شود. بالش لوله ای شکل دیگری نیز زیر استخوان عانه جای داده می شود تا از وارد آمدن فشار بر روی سطح قفسه سینه و شکم جلوگیری شود و بیمار آسان تر تنفس نماید، برای ایمنی بیمار از شانه گیر هایی که از بالش های نرمی پوشیده شده اند، اشتفاده می شود. در این وضعیت امکان دسترسی به مهره های گردن، پشت ناحیه رکتال و قسمت خلفی اندام های تحتانی وجود دارد.

prone-position

توجهات لازم:
قبل از اینکه بیمار در وضعیت دمر یا پرون قرار گیرد، متخصص بیهوشی باید با باند لوله تراشه او را ببندد و به چشم های او پماد مناسبی بمالد و سپس پلک ها را ببندد تا از ساییدگی و خراش قرنیه جلوگیری شود. دست ها باید در دو طرف تخت عمل در مکان مناسب یا اینکه بر روی جادستی قرار گیرند. اگر دست ها درکنار بیمار قرار گیرند میتوان یک شان را بر روی دست ها کشیده و انتهای شان را در زیر بازوهای بیمار و آرنج ها را روی آن قرار داد. بنابراین خطر وارد شدن فشار بر روی عصب اولنار کاهش می یابد اگر دست ها بر روی جادستی قرار می گیرند باید به آرامی به جلو و عقب رانده شده و یا کمی دور کردن از تنه می توان از در رفتگی شانه و آسیب عصب بازویی جلوگیری نمود. جادستی ها باید با ارتفاعی مناسب به تخت عمل نصب شوند و آرنج ها نیز نباید بیش از 90 درجه خم شوند در غیر این صورت به عصب اولنار، آسیب وارد می شود. آرنج ها و جلوی دست ها باید با پارچه ای پوشیده شوند تا عصب اولنار با جا دستی برخوردی نداشته باشند. در این وضعیت سر بیمار به یک طرف برگردانده می شود و بر روی یک بالش در امتداد ستون فقرات قرار میگیرد. سایر قسمت هایی که نیاز به توجه خاص دارند باید با پارچه پوشانده شوند، عبارتند از: گونه، گوش، کشکک زانو و انگشتان پا.

prone-position

تغییرات فیزیولوژیک:
وضعیت دمر اساسا یک وضعیت پرمخاطره می باشد، وقتی که بیمار بیهوشی گرفت از وضعیت خوابیده به پشت به وضعیت دمر برگردانده میشود. لوله داخل تراشه، خطوط داخل وریدی و وسایل مانیتورینگ باید به آرامی جابجا شوند. اگر عملکرد مکانیزم های جبرانی کاهش یابد و بیمار نتواند خود را با تغییرات جریان خون منطق نماید، دچار کاهش فشار خون می شود.
دستگاه تنفسی آسیب پذیر ترین قسمت بدن در وضعیت دمر است زیرا حرکات طبیعی دستگاه تنفس محدود شده و به دیواره ی شکم فشار وارد می شود و دنده ها و قفسه سینه بیمار از حرکات طبیعی دیافراگم جلوگیری می کنند. غالبا در هنگام قرار دادن بیمار در این وضعیت باید از دستگاه تهویه مصنوعی استفاده نمود.
در جراحی های ستون فقرات برخی جراحان ترجیح می دهند بیمار را در وضعیت دمر تعدیل شده قرار دهند، در این وضعیت  قسمتی از بدن را که در آن مهره های مورد نظر قرار دارند را خم می کنند.
نکته:برای قرار دادن بیمار بر روی برانکارد جهت انتقال به بخش مراقبت های ویژه پس از بیهوشی PACU باید چهارنفر این کار را انجام دهند. یک نفر باید کنار تخت عمل، نفر بعدی کنار برانکارد بایستد و برانکارد باید کاملا به تخت عمل بچسبد. متخصص بیهوشی باید سر بیمار را با حرکت چرخشی به داخل برانکارد PACU منتقل نمود. نبض اندام های انتهایی بدن بیمار باید قبل، حین و پس از قرار کرفتن در این وضعیت کنترل شوند.

prone-position

  • رویا عرب مه آبادی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی