(دانشجویان اتاق عمل 92)surgical technology

به وبلاگ دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل 92خوش آمدید.

(دانشجویان اتاق عمل 92)surgical technology

به وبلاگ دانشجویان کارشناسی پیوسته اتاق عمل 92خوش آمدید.

(دانشجویان اتاق عمل 92)surgical technology

دانشگاه علوم پزشکی روزانه قم

نویسندگان
پیوندهای روزانه

۶۲ مطلب توسط «رویا عرب مه آبادی» ثبت شده است

اصول و قوانین مرتبط با اتاق عمل و استریلیته ی آن

دریافت
حجم: 5.46 مگابایت


نحوه درپ کردن(اشانته)

دریافت
حجم: 1.11 مگابایت

انواع پوزیشن ها _ بصورت پاورپوینت

این پاور بصورت تحقیق دانشجویی ارائه شده است
دریافت

ازوفاژیت کاندیدایی

ازوفاژیت کاندیدایی

ازوفاژیت کاندیدایی چیست ؟ به التهاب مری ناشی از قارچ کاندیدا، ازوفاژیت کاندیدایی گفته میشود. ازوفاژیت کاندیدایی شایع ترین علت ازوفاژیت عفونی است.

عفونت کاندیدایی : کاندیدا ها ، ارگانیسم های فرصت طلبی هستند که بطور طبیعی در پوست و مخاطات بدن از جمله دهان زندگی میکند ولی در برخی موارد منجر به ازوفاژیت می گردد . عفونت کاندیدایی به نام برفک شناخته شده است که در دستگاه گوارش دهان، گلو و مری را تحت تاثیر قرار میدهد. کاندیدا شایع ترین عفونت مری است و شایع ترین نوع آن هم کاندیدا آلبیکانس میباشد. کاندیدا میتواند هم در افراد با ایمنی طبیعی ایجاد التهاب دهان، گلو و مری نماید و هم در افراد مبتلا به نقص ایمنی.

کاندیدیازیس دهانی (کاندیدیازیس غشاء کاذب یا برفک دهان) به صورت یک لایه سفید رنگ بر روی مخاط دهان ایجاد می شود که با برداشتن این لایه سفید، یک زمینه ملتهب و قرمز پدیدار می شود

"نگران توام"از پویا بیاتی

به متن بعضی از ترانه ها که دقت میکنم میبینم چه هنرمندانه نواهای عاشقانه قلبم را به زبان میاورد.


  

 




 

شالازیون Chalazion

شالازیون التهاب یا کیست غدد میبومین است، غدد میبومین در بخش خلفی پلک ها در داخل تارس قرار دارند. در شالازیون بدون علامت نیازی به درمان نیست و معمولا بعد از چندماه به خودی خود برطرف خواهند شد، در صورت اضافه شدن عفونت چرکی حاد عمل جراحی شالازیون توصیه می گردد.

chalazion

دستگاه الکتروشوک قلبی، دفیبریلاتور Defibrillator

شوک الکتریکی، تخلیه جریان الکتریکی در عضلات قلب به طور مستقیم در عمل جراحی قلب باز “Open Heart Surgery” یا به طور غیر مستقیم از قفسه سینه برای به پایان رساندن فیبریلاسیون بطنی است.
شوک الکتریکی تنها راه موثر برای درمان VF ، شوک الکتریکی بلافاصله پس از وقوع است.
Defibrillator

پالس اکسی متری Pulse Oximetry

عبارت است اندازه گیری غیر تهاجمی و مداوم اشباع اکسیژن خون که به آن اصطلاحا SPO2 میگویند.

طنز دانشجویی2


طنز دانشجویی


استپلر Stapler و انواع آن

استپلر Stapler

کلیه استپلرها ، اعم از یکبار مصرف و قابل استفاده مجدد ، ابزار های بزرگ و سنگین هستند. استپلر های قابل استفاده مجدد ، قسمت های متحرک زیادی دارند که در هنگام تمیز کردن از یکدیگر جدا شده و قبل از استفاده در محیط استریل به یکدیگر متصل می شوند. استاپلر های یکبار مصرف استری و برخلاف استپلر های قابل استفاده مجدد مشکلاتی از قبیل وصل کردن قطعات مختلف را ندارند. اغلب استپلر ها قابلیت همزمان برش و بخیه را دارا می باشند. گیزه استپلر ها معمولا از جنس تیتانیوم ، فولاد صد زنگ و یا مواد غیر قابل جذب دیگری ساخته می شوند.

برای مشاهده انواع استپلر و کاربرد آن به ادامه مطلب بروید.

رترکتور Retractor و انواع آن

در هنگام جراحی بافت های نرم ، ماهیچه ها و دیگر قسمت های بدن باید به عقب کشیده شوند تا موضع جراحی به طور کامل نمایان شود. این کار توسط رترکتور ها صورت میگیرد.

برای مشاهده انواع رترکتور و کاربرد آن به ادامه مطلب بروید.

اسپکولوم Speculum و انواع آن

تیغه های متحرک اسپکولوم در مواقع لزوم باز شده و می توانند مسیر هایی مثل واژن و رکتوم را باز نگهدارند ، همچنین بعضی از اسپکولوم ها می توانند حفره هایی مثل بینی را بازنگهدارند. اسپکولوم های گوش قیفی شکل هستند.

برای مشاهده انواع اسپکولوم و کاربرد آن به ادامه مطلب بروید.

نخ جراحی Surgical Suture و انواع آن

* اندازه نخ ها از ضخیم ترین آنها یعنی 7 وجود دارد تا نازکترین آنها که 11/0 است.هر چه نخ از 1 به بعد بر شماره اش افزوده شود ضخیم تر میشود و هر چه صفر به آن اضافه شود نازکتر می شود.بنابر این شماره 7 بزرگترین و شماره 11/0 کوچکترین نخ از نظر قطر است.

* هر چه نخ نازکتر باشد صدمه آن به بافت کمتر است و عکس العمل کمتری در بافت ایجاد می کند.قابلیت انعطاف بیشتری دارد و کمترین اسکار را در پوست ایجاد میکند.

برای مشاهده انواع نخ و کاربرد آن به ادامه مطلب بروید.

سوزنگیر Needle Holder و انواع آن

از سوزنگیر جهت محکم نگهداشتن سوزن های جراحی استفاده میشود.اکثر سوزنگیر ها شبیه پنس هموستات هستند و تفاوت اینها در آرواره های آنها میباشد.

سوزنگیر ها میتوانند بدونه اینکه آسیبی به سوزن یا نخ وارد کنند آنها را محکم نگه دارند.آرواره های سوزنگیر ممکن است صاف یا خمیده باشند و سطح داخلی آرواره ها نیز به شکل های مختلف ساخته میشوند.

علاوه بر این؛دسته سوزنگیر ها متناسب با عمق موضع جراحی،مثل جراحی های لگن یا قفسه سینه بلندتر ساخته میشوند.از سوزنگیرهایی که آرواره های کوچکی دارند جهت انجام جراحی های ظریف نظیر جراحی چشم و جراحی های میکرسکوپی استفاده میکنند.

لازم به ذکر است که سوزنگیرها نباید بر روی یک سطح مغناطیس قرار گیرند زیرا ممکن است خاصیت مغناطیسی پیدا کنند.

سوزنگیرهایی که آرواره های آنها از جنس کربید تنگستن است دارای دسته هایی با روکش طلایی هستند.

برای شاهده انواع سوزن گیر و کاربرد انها به ادامه مطلب بروید.

 

هموستات و انواع آن

از این پنس ها جهت بستن رگ های خونی استفاده می شود.این پنس ها دارای دو آرواره شیاردار هستند و نوک آنها ظریف و باریک است.

Surgicalscience.ir-Hemostat (3)

برای مشاهده انواع هموستات و کاربرد آنها به ادامه مطالب بروید.

 

وضعیت دمر یا پوزیشن پرون Prone Position بیمار در اتاق عمل

در این وضعیت بیمار بر روی شکم خوابانده شده و دست هایش در پهلو، در امتداد بدن قرار میگیرد. برای جلوگیری از فشار آمدن به انگشتان پا باید در زیر انحنای پا ، بالش کوچکی قرار داد. بالشتی در زیر سر بیمار قرار میگیرد که قسمتی از آن باید زیر ناحیه قفسه سینه واقع شود. بالش لوله ای شکل دیگری نیز زیر استخوان عانه جای داده می شود تا از وارد آمدن فشار بر روی سطح قفسه سینه و شکم جلوگیری شود و بیمار آسان تر تنفس نماید، برای ایمنی بیمار از شانه گیر هایی که از بالش های نرمی پوشیده شده اند، اشتفاده می شود. در این وضعیت امکان دسترسی به مهره های گردن، پشت ناحیه رکتال و قسمت خلفی اندام های تحتانی وجود دارد.

prone-position

وضعیت و پوزیشن نیمه نشسته Semi Fowler’s Positionبیمار در اتاق عمل

ابتدا بیمار در وضعیت خوابیده به پشت دراز کشیده سپس بخش فوقانی تخت عمل 45 درجه به بالا کشیده می شود و قسمت تحتانی تخت عمل نیز کمی پایین کشیده می شود و زانوهای بیمار کمی خم می شود. دست ها بر روی یک بالش گذاشته می شوند و در موازات تخت عمل قرار میگیرند. ممکن است یک تخته زیر پاهای بیمار قرار گیرد تا از افتادن پاهای او جلوگیری نماید کل تخت کج می شود و سر تخت به صورت عمودی یا قائم قرار میگیرد. این عمل موجب می شود تا بیمار سر نخورد و تاثیرات همودینامیک ناشی از بیهوشی کاهش یابد.

Semi Fowler's position

وضعیت نشسته یا پوزیشن فاولرز Fowler’s Position بیمار در اتاق عمل

مهمترین قسمت هایی که در این پوزیشن به آنها فشار وارد می شود ، عبارتند از: کتف ، برجستگی ایسکیوم ، کالکانئوس و کوسیس همچنین بر روی عصب سیاتیک نیز فشار وارد می شود.

FowlersPosition

توجهات لازم:

باید ناحیه کمر ، زیر آرنج ها ، زانوها ، باسن ها ، پاسنه های پا را با بالشتک های مناسبی محافظت نمود. فضای پشت زانو ها باید کنترل شوند تا مطمئن شوید هیچ فشاری از لبه تشک به پشت پای بیمار وارد نمی شود.

تغییرات فیزیولوژیک:

وضعیت نشسته مخاطراتی برای گردش خون بیمار به همراه دارد. جریان خون در پاها و تنه جمع شده که می تواند باعث ایجاد هیپوتانسیون وضعیتی و کاهش خونرسانی به مغز گردد. همچنین این وضعیت باعث ایجاد ترومبوز وریدی می شود. استفاده از یک داروی ضدانعقاد یا بانداژ پاها با باند الاستیکی به بازگشت خون وریدی کمک می کند. به دلیل اینکه محل عمل در مقایسه با قلب بالاتر قرار دارد نیروی جاذبه یک جاذبه وریدی منفی بین محل عمل و دهلیز راست که خون سیاهرگی به آن می ریزد ، بوجود می آورد. اگر یک سینوس وریدی باز باشد این مسئله ممکن است باعث ایجاد آمبولی هوا شود( مخصوصا در کرانیوتومی که بافتی از مغز جدا شده و یا اینکه استخوانی از بدن برداشته می شود).

کارهایی که باید برای بررسی از نظر وجود آمبولی انجام شود شامل: وارد کردن یک کاتتر از طریق سیاهرگ مرکزی به سرخرگ ریوی یا دهلیز راست و جایگزین کردن آن داده شود ، پرستار اسکراب باید به سرعت منطقه مورد نظر را با محلول نرمال سالین خیس کند تا مانع از جذب هوا توسط ورید ها شود سپس منطقه مذکور باید توسط گاز های مرطوب شده با نرمال سالین پوشانده شود.

توجهات لازم:

در وضعیت نشسته تنفس بیمار نسبت به سایر وضعیت های جراحی کمتر دچار مخاطره می شود اما باید مطمئن شویم که دست های بیمار بر روی یک بالش قرار دارند و یا اینکه با یک نوار یا باند بسته شده اند این وضعیت حرکت قفسه سینه را محدود نمیکند. از خم شدن سر و گردن باید جلوگیری نمود تا از بسته شدن لوله داخل تراشه و به دنبال آن انسداد راه هوایی جلوگیری شود. وقتیکه جراحی انجام شد باید دوباره بیمار را به پشت بخوابانید تا به تدریج جریان خون او به حالت اولیه برگردد.

وضعیت تخت شکستگی Fracture Table Positionبیمار در اتاق عمل

این وضعیت در اصل برای گذاشتن پروتز مفصل ران و شکستگی استخوان هیپ و اعمال جراحی که روی گردن ران انجام میگیرد مورد استفاده قرار میگیرد.

Fracture Table Position